Tuesday 12 November 2013

( AUTODESK 3DS MAX )

TUTORIAL STEP BY STEP

DIHASILKAN OLEH : 
" FAEZ AZWANN BIN MAT JUSOH "
" D20111047304 "
" IJAZAH SARJANA MUDA REKA BENTUK (ANIMASI) (AH 17)
" Fakulti Seni Komputeran Industri Kreatif "


GAMBAR RUJUKAN :


( KEPALA )

"HADAPAN"
"SISI"

( BADAN )

"HADAPAN"


"SISI"


LANGKAH-LANGKAH
  1. Model kepala robot.
  2. model badan robot.
  3. model senjata robot.
  4. masukkan material pada badan robot.
  5. masukkan pengcahayaan.
  6. rendering keseluruhan robot.


LANGKAH 1 :
  •        i               Buka autodest 3ds max, bina projek folder
  •       ii.            Pilih standard primitives. Bina plane dan bitmapkan gambar yang mahu dibina.
  •     iii.            Pilih plane, right click dan convert to editable poly
  •     iv.            Selepas itu, anda hendaklah pilih edge sebelum anda menambahkan yang seterusnya.
  •       v.            Drag dengan menekan butang shift untuk menambah plane.
  •                                                                             
LANGKAH 2 :

  •         i.            Drag plane mengikut contoh gambar yang ingin dibina dengan menggunakan plane
  •       ii.            Bagi membina bentuk bulat, pilih cone atau sphere dan resizekan seperti mana yang anda mahukan
  •     iii.            Selepas pilih cone,anda mesti convert kepada editable to poly bagi memudahkan anda untuk editkan.
  •     iv.            Seterusnya, untuk mendapatkan edit yang lebih terperinci lagi, anda hendakalah pilih editable poly dan selection samada anda ingin menggunakan vertex atau edge.



LANGKAH 3 :
  •         i.            Untuk melihat samada bentuk yang anda bina sama dengan contoh, anda mestilah pilih modify dan pilih symmetry
  •       ii.            Setelah anda pilih symmetry, anda boleh resizekan kepada bentuk yang anda mahukan.
  •     iii.            Seterusnya, setelah anda mengenal pasti di mana yang perlu di editkan,anda hendaklah offkan kembali mirror tersebut bagi memudahkan kerja mengedit.
  •     iv.            Setiap plane yang anda ingin tambah, anda boleh menekan shift ataupun memilih standard primitive untuk menambahkan plane yang baru.
  •       v.            Jika anda ingin menampakkan apa yang anda bina cantik, anda boleh pilih modifier list dan smooth.



Step 4 :
  •         i.            Langkah yang seterusnya, bagi membentuk badan robot ini, anda boleh drag dengan menekan shift pada box atau plane yang anda bina ataupun anda boleh menambahkan yang baru.
  •       ii.            Tetapi,bagi memudahkan kerja, anda hendaklah dragkan pada box atau plane yang telah sedia ada.
  •     iii.            Anda hanya perlu membina separuh badan robot saja kerana anda boleh symmetry dan mirrorkan untuk mendapatkan kedua-dua belah badan robot tersebut.



LANGKAH5 :

  •         i.            Seterusnya, sekiranya,badan robot anda berlainan bentuk antara kiri dan kanan, anda mestilah membina setakat badan yang sama antara kiri dan kanan sahaja kerana bagi memudahkan anda untuk mirror.
  •       ii.            Untuk badan yang tidak sama, anda hendaklah membuat yang baru dengan menambahkan plane yg baru.






LANGKAH 6 :
  •         i.            Untuk membina atau meghasilkan senapang tersebut, anda mestilah menggunakan cone bagi memudahkan kerja untuk anda membentuk senapang tersebut seperti mana yang anda mahukan.
  •       ii.            Selepas anda bina cone,anda mestilah convert to editable to poly.



UVWMAP DAN UNWRAP UVW :

LANGKAH 1 :
  •        i.          Pilih dimana tempat yang mahu di unwrap, masukkan material.
  •      ii.           Pilihshadow shaded material in viewport
  •   iii.            Assign material to selction
  •    iv.           Select midifire list, pilih UVW MAP
  •      v.            Click atas UVW MAP, pilih GIZMO
  •    vi.            Pergi ke mapping dan tukar kepada face

       i.   



LANGKAH 2 :
  •         i.            Pergi kepada modifier list
  •       ii.            Pilih UNWRAP UVW, tekan ke atas unwrap uvw pilih face

LANGKAH 3 :
  •         i.            pergi kepada edit UVs,
  •       ii.            tekan open UV editor
  •     iii.            Pilih  mapping
  •     iv.            Pilih flatte mapping dan tekan ok
  •       v.            Pilih checkerpattern dan pilih gambar yang hendak di mapping
  •     vi.            selepas anda memilih gambar, keluar keluar kotak yang berwarna merah
  •   vii.            anda boleh resize atau pindahkan kotak tersebut keatas corak mana yang anda mahu unwrap uvw.






PENCAHAYAAN :

LANGKAH :
  •         i.            untuk menambahkan pengcahayaan bagi menampakkan model anda cantik, selectfree light,
  •       ii.            Pilih distribution (type) untuk menukarkanya kepada uniform diffuse bagi memastikan untuk menambahkan pengcahayaan.
  •     iii.            Seterusnya, anda mestilah copy photometric light kepada tiga sisi iaitu sisi kiri dan kanan dan pada bahagian atas model anda.




LANGKAH :
  •         i.            seterusnya, untuk mengedit jumlah pengcahayaan, anda bolehlah pergi kepada setting detensity dan select pada Cd.
  •       ii.            Anda mestilah setting setiap satu photometriclight dalam jumlah yang berlainan mengikut keinginan yang anda mahukan.
  •     iii.            Seterusnya anda mesti pergi kepada Emit light shape dan pilih  Rectengle.


BINGKAI KAWAT:

Render Pertama :


KELABU :

Render Kedua :


ROBOT SIAP :

Render Siap :


PREPARED BY :
FAEZ AZWANN MAT JUSOH

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.