( AUTODESK 3DS MAX )
TUTORIAL STEP BY STEP
TUTORIAL STEP BY STEP
DIHASILKAN OLEH :
" FAEZ AZWANN BIN MAT JUSOH "
" D20111047304 "
" IJAZAH SARJANA MUDA REKA BENTUK (ANIMASI) (AH 17)
" Fakulti Seni Komputeran Industri Kreatif "
GAMBAR RUJUKAN :
( KEPALA )
"HADAPAN"
"SISI"
( BADAN )
"HADAPAN"
"SISI"
LANGKAH-LANGKAH
- Model kepala robot.
- model badan robot.
- model senjata robot.
- masukkan material pada badan robot.
- masukkan pengcahayaan.
- rendering keseluruhan robot.
- i Buka autodest 3ds max, bina projek folder
- ii. Pilih standard primitives. Bina plane dan bitmapkan gambar yang mahu dibina.
- iii. Pilih plane, right click dan convert to editable poly
- iv. Selepas itu, anda hendaklah pilih edge sebelum anda menambahkan yang seterusnya.
- v. Drag dengan menekan butang shift untuk menambah plane.
LANGKAH 2 :
- i. Drag plane mengikut contoh gambar yang ingin dibina dengan menggunakan plane
- ii. Bagi membina bentuk bulat, pilih cone atau sphere dan resizekan seperti mana yang anda mahukan
- iii. Selepas pilih cone,anda mesti convert kepada editable to poly bagi memudahkan anda untuk editkan.
- iv. Seterusnya, untuk mendapatkan edit yang lebih terperinci lagi, anda hendakalah pilih editable poly dan selection samada anda ingin menggunakan vertex atau edge.
LANGKAH 3 :
- i. Untuk melihat samada bentuk yang anda bina sama dengan contoh, anda mestilah pilih modify dan pilih symmetry
- ii. Setelah anda pilih symmetry, anda boleh resizekan kepada bentuk yang anda mahukan.
- iii. Seterusnya, setelah anda mengenal pasti di mana yang perlu di editkan,anda hendaklah offkan kembali mirror tersebut bagi memudahkan kerja mengedit.
- iv. Setiap plane yang anda ingin tambah, anda boleh menekan shift ataupun memilih standard primitive untuk menambahkan plane yang baru.
- v. Jika anda ingin menampakkan apa yang anda bina cantik, anda boleh pilih modifier list dan smooth.
Step 4 :
- i. Langkah yang seterusnya, bagi membentuk badan robot ini, anda boleh drag dengan menekan shift pada box atau plane yang anda bina ataupun anda boleh menambahkan yang baru.
- ii. Tetapi,bagi memudahkan kerja, anda hendaklah dragkan pada box atau plane yang telah sedia ada.
- iii. Anda hanya perlu membina separuh badan robot saja kerana anda boleh symmetry dan mirrorkan untuk mendapatkan kedua-dua belah badan robot tersebut.
LANGKAH5 :
- i. Seterusnya, sekiranya,badan robot anda berlainan bentuk antara kiri dan kanan, anda mestilah membina setakat badan yang sama antara kiri dan kanan sahaja kerana bagi memudahkan anda untuk mirror.
- ii. Untuk badan yang tidak sama, anda hendaklah membuat yang baru dengan menambahkan plane yg baru.
LANGKAH 6 :
- i. Untuk membina atau meghasilkan senapang tersebut, anda mestilah menggunakan cone bagi memudahkan kerja untuk anda membentuk senapang tersebut seperti mana yang anda mahukan.
- ii. Selepas anda bina cone,anda mestilah convert to editable to poly.
UVWMAP DAN UNWRAP UVW :
LANGKAH 1 :
- i. Pilih dimana tempat yang mahu di unwrap, masukkan material.
- ii. Pilihshadow shaded material in viewport
- iii. Assign material to selction
- iv. Select midifire list, pilih UVW MAP
- v. Click atas UVW MAP, pilih GIZMO
- vi. Pergi ke mapping dan tukar kepada face
i.
LANGKAH 2 :
- i. Pergi kepada modifier list
- ii. Pilih UNWRAP UVW, tekan ke atas unwrap uvw pilih face
LANGKAH 3 :
- i. pergi kepada edit UVs,
- ii. tekan open UV editor
- iii. Pilih mapping
- iv. Pilih flatte mapping dan tekan ok
- v. Pilih checkerpattern dan pilih gambar yang hendak di mapping
- vi. selepas anda memilih gambar, keluar keluar kotak yang berwarna merah
- vii. anda boleh resize atau pindahkan kotak tersebut keatas corak mana yang anda mahu unwrap uvw.
PENCAHAYAAN :
LANGKAH :
- i. untuk menambahkan pengcahayaan bagi menampakkan model anda cantik, selectfree light,
- ii. Pilih distribution (type) untuk menukarkanya kepada uniform diffuse bagi memastikan untuk menambahkan pengcahayaan.
- iii. Seterusnya, anda mestilah copy photometric light kepada tiga sisi iaitu sisi kiri dan kanan dan pada bahagian atas model anda.
LANGKAH :
- i. seterusnya, untuk mengedit jumlah pengcahayaan, anda bolehlah pergi kepada setting detensity dan select pada Cd.
- ii. Anda mestilah setting setiap satu photometriclight dalam jumlah yang berlainan mengikut keinginan yang anda mahukan.
- iii. Seterusnya anda mesti pergi kepada Emit light shape dan pilih Rectengle.
BINGKAI KAWAT:
Render Pertama :
KELABU :
Render Kedua :
ROBOT SIAP :
Render Siap :
PREPARED BY :
FAEZ AZWANN MAT JUSOH
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.