Sunday 1 December 2013

ROBOT TUTORIAL

                                                    PROSES MODELING ROBOT

MOHD SHAFIZ NIRWAN RAHIMI
D20111047285

RUJUKAN
                          


        

PROSES PERTAMA
Setting blueprint.Mengikut saiz yang sesuai,dan crop dalam Adobe photoshop
Maping gambar di atas plane untuk memudahkan proses                                           



Proses membuat kepala. Saya telah menggunakan plane untuk membuat bahagian muka robot ini dan convert to editable poly .Menggunakan vertex untuk mengubah plane bagi membentuk bahagian muka

 








Kemudian pilih di standart promitive untuk memilih bentuk untuk membuat telinga








Pilih OILTANK dan setting radius,height dan cap height mengikut kesesuaian






 



Menggunakan plane,convert to editable poly dan menggunakan edge membentuk bahagian tempurung 
robot







Menggunakan  tube dan cone untuk membentuk tengkak robot,convert editable poly untuk membentuk mengikut kesesuaian


 





Proses membuat dada.Tekan plane dan convert editable poly.Selepas itu,pilih selection dan pilih edge untuk membentuk dada robot.Vertex dan edge digunakan untuk menyempurnakan dada robot ini.
 






 




Proses membuat accesories belakang,saya menggunakan plane dan menggunakan konsep seperti diatas iaitu convert to editable poly dan pilih edge dan vertex untuk membentuknya.


 





Untuk memudahkan proses ini,saya menggunakan miror untuk mempercepatkan proses pembentukan








Proses ini,saya menggunakan box dan convert to editable poly untuk membentuk empat segi sebagai accessories di belakang robot itu.Selain itu juga box memain peranan untuk membentuk kaki dalam robot


 




Proses membuat sarung kaki robot,saya menggunakan box dan convert to editable poly dan ini pandangan belakang.

















 






Pandangan depan sarung kaki yang belum siap












Menggunakan box dan convert to editable poly untuk membentuk accessories belakang sarung kaki robot tersebut















Proses ini saya menggunakan line,convert to editable to poly dan menggunakan extrude untuk menampakkan lebih jelas












Proses ini sama seperti diatas iaitu menggunakan line,convert to editable to poly dan menggunakan extrude untuk menampakkan lebih jelas
 







Proses membuat kasut,masih menggunakan line,convert to editable poly dan extrude kan.









Apabila selesai model,saya tekan hruf m pada keyboard untuk maping model. Pilih material,pilih show  shaded material in viewport dan tekan assign material to selection untuk memperolehi warna.









Selepas model siap,saya menggunakan material editor untuk warna model mengikut kesesuaian








Proses lighting, pertama saya menggunakan lighting  target spot dan dfokuskan kepada objek






Setelah itu, saya masukkan lighting spotlight diatas objek bagi menjadikan objek lebih kelihatan cerah






Akhir sekali proses memasukkan kamera bagi memfokuskan objek untuk proses rendering







Final rendering.



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.