PROSES MODELING ROBOT
MOHD SHAFIZ NIRWAN RAHIMI
D20111047285
RUJUKAN
PROSES PERTAMA
Setting blueprint.Mengikut
saiz yang sesuai,dan crop dalam Adobe photoshop
Maping gambar di atas plane untuk memudahkan proses
Proses membuat kepala. Saya telah menggunakan plane untuk membuat bahagian muka robot ini dan convert to editable poly .Menggunakan vertex untuk mengubah plane bagi membentuk bahagian muka
Kemudian pilih di standart promitive untuk memilih bentuk
untuk membuat telinga
Pilih OILTANK dan setting radius,height dan cap height mengikut kesesuaian
Menggunakan plane,convert to editable poly dan
menggunakan edge membentuk bahagian
tempurung
robot
Menggunakan tube
dan cone untuk membentuk tengkak
robot,convert editable poly untuk
membentuk mengikut kesesuaian
Proses membuat dada.Tekan plane dan convert editable poly.Selepas
itu,pilih selection dan pilih edge untuk membentuk dada robot.Vertex dan edge digunakan untuk menyempurnakan dada robot ini.
Proses membuat accesories belakang,saya menggunakan plane dan menggunakan konsep seperti
diatas iaitu convert to editable poly
dan pilih edge dan vertex untuk membentuknya.
Untuk memudahkan proses
ini,saya menggunakan miror untuk
mempercepatkan proses pembentukan
Proses ini,saya menggunakan box dan convert to editable poly untuk membentuk empat segi sebagai accessories di belakang robot itu.Selain itu juga box memain peranan untuk membentuk kaki dalam robot
Proses membuat sarung kaki
robot,saya menggunakan box dan convert to editable poly dan ini
pandangan belakang.
Pandangan depan sarung kaki yang
belum siap
Menggunakan box dan convert to editable poly untuk membentuk accessories belakang sarung kaki robot tersebut
Proses ini saya menggunakan line,convert to editable to poly dan menggunakan extrude untuk menampakkan lebih jelas
Proses ini sama seperti diatas iaitu menggunakan line,convert to editable to poly dan
menggunakan extrude untuk menampakkan
lebih jelas
Proses membuat kasut,masih menggunakan line,convert to editable poly dan extrude kan.
Apabila selesai model,saya tekan hruf m pada keyboard untuk maping model. Pilih material,pilih show shaded material in viewport dan tekan assign material to selection untuk memperolehi warna.
Proses lighting, pertama saya menggunakan lighting target spot dan dfokuskan kepada objek
Setelah itu, saya masukkan lighting spotlight diatas objek bagi menjadikan objek lebih kelihatan cerah
Akhir sekali proses memasukkan kamera bagi memfokuskan objek
untuk proses rendering
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.