MOHD NAZRIZAM BIN MAT NAWI
D20111047327
MODELLING
PROSES-PROSES
YANG DIJALANKAN :
MEMBUAT KEPALA
MEMBUAT BADAN
MEMBUAT TANGAN
MEMBUAT KAKI
HIASAN BADAN
TEKSTUR
GAMBAR RUJUKAN
:
PROSES YANG TERLIBAT
CARA
MEMBUAT KEPALA
Pandangan tepi Pandangan depan
Pandangan atas Pandangan wireframe
1. Buat satu plane yang diambil dari standard primitive selection
2.
Convert plane
tersebut kepada editable poly.
3. Menggunakan plane
untuk membuat matanya dan convert
kepada editable poly
1. 4. Menggunakan cylinder
untuk membuat garisan tepi dan di dahi. Juga cylinder tersebut convert
to editable
poly
CARA
MEMBUAT BADAN
1.
Menggunakan plane dan convert kepada editable poly. Kemudian
tarik vertek mengikut gambar rujukan.
2.
Menggunakan cylinder dan box yang terdapat dalam standard
primitive dan tampalkan di badan robot.
CARA MEMBUAT TANGAN
1.
Turut
menggunakan plane yang terdapat dalam
standard primitive.
2.
Menggunakan box dan cylinder untuk melengkapkan tangan.
CARA MEMBUAT KAKI
1.
Turut
menggunakan plane yang terdapat dalam
standard primitive dan convert to editable poly. Seterusnya
menggunakan cylinder dan box untuk melengkapkan kaki tersebut.
CARA MEMBUAT HIASAN
BADAN
1.
Hanya menggunakan
cylinder dan box dan kemudiannya tampalkan kedalam badan robot tersebut.
CARA MEMBUAT TEKSTUR
Tekstur yang belum dimasukkan warna
1.
Mula-mula
menekan huruf M di keyboard computer kerana ia adalah huruf shortcut untuk
mapping.
2.
Kemudian cuma
masukkan warna grey untuk menjadikan rombot seperti ini.
Final render
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.