Wednesday 4 December 2013

MOHD NAZRIZAM BIN MAT NAWI

D20111047327



MODELLING
PROSES-PROSES YANG DIJALANKAN :
MEMBUAT KEPALA
MEMBUAT BADAN
MEMBUAT TANGAN
MEMBUAT KAKI
HIASAN BADAN
TEKSTUR


GAMBAR RUJUKAN :



PROSES YANG TERLIBAT
CARA MEMBUAT KEPALA
                                    Pandangan tepi                                Pandangan depan

        
                                    Pandangan atas                                  Pandangan wireframe


1.       Buat satu plane yang diambil dari standard primitive selection
2.       Convert plane tersebut kepada editable poly.


3.       Menggunakan plane untuk membuat matanya dan convert kepada editable poly



1.                        4. Menggunakan cylinder untuk membuat garisan tepi dan di dahi. Juga cylinder tersebut convert
 to editable poly



CARA MEMBUAT BADAN
1.       Menggunakan plane dan convert kepada editable poly. Kemudian tarik vertek mengikut gambar rujukan.


2.       Menggunakan cylinder dan box yang terdapat dalam standard primitive dan tampalkan di badan robot.


CARA MEMBUAT TANGAN

1.       Turut menggunakan plane yang terdapat dalam standard primitive.


2.       Menggunakan box dan cylinder untuk melengkapkan tangan.


CARA MEMBUAT KAKI

1.       Turut menggunakan plane yang terdapat dalam standard primitive dan convert to editable poly. Seterusnya menggunakan cylinder dan box untuk melengkapkan kaki tersebut.

CARA MEMBUAT HIASAN BADAN

1.       Hanya menggunakan cylinder dan box dan kemudiannya tampalkan kedalam badan robot tersebut.


CARA MEMBUAT TEKSTUR

Tekstur yang belum dimasukkan warna

1.       Mula-mula menekan huruf M di keyboard computer kerana ia adalah huruf shortcut untuk
mapping.
2.       Kemudian cuma masukkan warna grey untuk menjadikan rombot seperti ini.


                                                   Final render











No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.