Mutiaah binti Mat Zain
D20111047318
Robot yang dibuat terbahagi kepada 4, iaitu:
- Kepala
- Badan
- Lengan
- Kaki.
Pertama sekali, kepala di bentuk dan seterusnya, badan ,
lengan dan di akhiri dengan kaki.
Gambar dibawah merupakan gambar rujukan :
Langkah
menhasilkan kepala:
a)
langkah pertama :
- · Buka perisian 3ds max.
- Ambil ‘plane’ dan tampalkan gambar rujukan.
b)
langkah kedua :
- · Ambil bentuk silinder dan resize untuk mendapatkan size yang diinginkan.
- · Klik kanan, ambil “editable poly”.
- · Editable poly digunakan untuk membentukkannya mengikut saiz gambar/ saiz yang dingini.
·
c) langkah ketiga :
- Klik kanan, ambil “object properties” dan pilih “see-through”.
- · See-through digunakan untuk mengurangkan kapasiti warna, senang untuk membentuk sesuatu objek.
Langkah menghasilkan badan
d)
langkah pertama :
- · ambil “box” dan letakkan di tengah-tengah imej/gambar
- · klik kanan, ambil “editable poly” bagi memudahkan untuk kita bentukkan imej.
e)
langkah kedua :
- · klik kanan, ambil “object properties” dan klik pada “see-through”. Ini memudahkan lagi penghasilan badan objek.
f)
langkah ketiga :
- · “vertex” digunakan untuk membentuk badan robot.
- · Klik pada satu titik, kemudian tarik dan bentukkannya mengikut kehendak yang diingini.
- · Penggunaan vertex sangat senang, mudah untuk membentuk dan mudah untuk mengesan kesalahan.
Langkah menghasilkan
lengan:
a)
langkah pertama:
- · ambil bentuk “cylinder”.
- · klik“scale dan rotate” mengikut kedudukan pada gambar rujukan.
- · Klik kanan dan pilih “editable poly”.
- · Seterusnya, klik kanan dan pilih “object properties” dan klik pada “see-through”.
b)
langkah kedua:
- Penggunaan “vertex”.
o Penggunaan
“vertex” sangat senang dalam menbantuk imej yang diinginkan.
o Klik pada
titik yang diinginkan dan tarik (seperti gambar diatas)
c)
langkah ketiga :
- · Setelah selesai membentuk lengan, klik kanan dan pilih “clone” .
- · Clone berfungsi untuk mewujudkan satu lagi bentuk yang sama. Jadi, pereka tidak perlu mengulangi proses yang sama untuk satu bentuk. Ini memudahkan proses membuat objek/lengan.
·
Langkah menghasilkan kaki :
- Ambil “create”, selepas itu klik “shapes” dan ambil “line”
- · Penggunaan “line”:
o Line juga boleh digunakan untuk membentuk objek.
o Hanya klik dan tarik mengikut imej yang diinginkan.
Langkah
seterusnya :
- Setelah selesai, tentukan warna yang diinginkan.
- klik pada tempat atau badan sekitar robot dan pilih warna yang sesuai.
Hasilnya
:
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.