Monday 23 December 2013

Robot by Mutiaah binti Mat Zain

Mutiaah binti Mat Zain
D20111047318

Robot yang dibuat terbahagi kepada 4, iaitu:
  •             Kepala
  •             Badan
  •             Lengan
  •             Kaki.
Pertama sekali, kepala di bentuk dan seterusnya, badan , lengan dan di akhiri dengan kaki.

Gambar dibawah merupakan gambar rujukan : 








Langkah menhasilkan kepala:
a) langkah pertama :
  • ·         Buka perisian 3ds max.
  •        Ambil ‘plane’ dan tampalkan gambar rujukan.




b) langkah kedua :
  • ·         Ambil bentuk silinder dan resize untuk mendapatkan size yang diinginkan.
  • ·         Klik kanan, ambil “editable poly”.
  • ·         Editable poly digunakan untuk membentukkannya mengikut saiz gambar/ saiz yang             dingini.
 



·      
        c) langkah ketiga :
  •       Klik kanan, ambil “object properties” dan pilih “see-through”.
  • ·         See-through digunakan untuk mengurangkan kapasiti warna, senang untuk membentuk sesuatu objek.
 



Langkah menghasilkan badan
d) langkah pertama :
  • ·         ambil “box” dan letakkan di tengah-tengah imej/gambar
  • ·         klik kanan, ambil “editable poly” bagi memudahkan untuk kita bentukkan imej.
 



 e) langkah kedua :
  • ·         klik kanan, ambil “object properties” dan klik pada “see-through”. Ini memudahkan lagi penghasilan badan objek.



f) langkah ketiga :
  • ·         “vertex” digunakan untuk membentuk badan robot.
  • ·         Klik pada satu titik, kemudian tarik dan bentukkannya mengikut kehendak yang diingini.
  • ·         Penggunaan vertex sangat senang, mudah untuk membentuk dan mudah untuk mengesan kesalahan.
 







Langkah menghasilkan lengan:

a) langkah pertama:
  • ·         ambil bentuk “cylinder”.
  • ·         klik“scale dan rotate” mengikut kedudukan pada gambar rujukan.
  • ·         Klik kanan dan pilih “editable poly”.
  • ·         Seterusnya, klik kanan dan pilih “object properties” dan klik pada “see-through”.
 



b) langkah kedua:
  •  Penggunaan “vertex”.
o   Penggunaan “vertex” sangat senang dalam menbantuk imej yang diinginkan.
o   Klik pada titik yang diinginkan dan tarik (seperti gambar diatas)




c) langkah ketiga :
  • ·         Setelah selesai  membentuk lengan, klik kanan dan pilih “clone” .
  • ·         Clone berfungsi untuk mewujudkan satu lagi bentuk yang sama. Jadi, pereka tidak perlu mengulangi proses yang sama untuk satu bentuk. Ini memudahkan proses membuat objek/lengan.



·      
         Langkah menghasilkan kaki :
  •        Ambil “create”, selepas itu klik “shapes” dan ambil “line”
  • ·         Penggunaan “line”:
o   Line juga boleh digunakan untuk membentuk objek.
o   Hanya klik dan tarik mengikut imej yang diinginkan.
 


Langkah seterusnya :

  •  Setelah selesai, tentukan warna yang diinginkan.
  • klik pada tempat atau badan sekitar robot dan pilih warna yang sesuai.



Hasilnya :






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.