MODELING ROBOT
CARA-CARA MENBUAT MODEL ROBOT MENGGUNAKAN 3DS MAX
Ahamd Syawalrudin B Mohd
D20111047322
D20111047322
Rujukan gambar yang digunakan
Depan
Belakang
Sisi
BAHAGIAN YANG DIBUAT
KEPALA
BADAN
TANGAN
KAKI
STEP KEPALA
·
Create
plane dalam 3dsmax, plane
berkenaan convert to editable poly
dan masukkan dalam material editor kemudian click
show shaded material in viewport serta click
assign material to selection.
Saya telah
menggunakan plane untuk membuat
bahagian muka robot ini dan convert to
editable poly .Menggunakan vertex untuk mengubah plane bagi membentuk bahagian muka.
Untuk menambah plane
saya select semua line
yang hendak ditarik + tekan shift + click mouse dan gerakkan mouse diatas anak
panah yang ditunjukkan
Click butang polygon
dan click diatas petak untuk membuat
bahagian sisi muka robot berkenaan dan tolak anak panah merah yang ditunjukkan
ke belakang dengan menggunakan extrude.
Saya telah
menggunakan polygon+bevel
Setelah siap, pergi ke modifier list dan click symmetry.
Bagi membuat
kepala di bahagian sisi, saya telah
menggunakan sphere dengan convert to
editable poly.
saya telah
memotong sphere berkenaan dengan
menggunakan vertex. Click vertex + select vertex
yang hendak di potong dan click delete
pada keyboard.
menggunakan polygon dan tolak ke dalam menggunakanExtrude.
Setelah selesai, symmetry + flip sphere berkenaan untuk membentuk satu lagi di sebelah.
Click polygon + click setiap petak pada sphere + tolak select and move bewarna
merah.
Begitulah seterusnya sehingga
bahagian kepala siap.
Kepala robot yang separuh siap dan telah siap.
STEP BADAN
Pertama, crate plane dalam 3dsmax,
plane berkenaan convert to editable
poly dan masukkan dalam material editor kemudian click show shaded material in viewport
serta click assign material to selection.
Guna material dan kurangkan opacity
kepada 50% untuk kita lebih nampak line di belakang.
Convert to Editable poly box berkenaan.
Click Quiskslide untuk menambah line.
Click polygon
+ gunakan extrude dan tolak select and move ke hadapan.
Click cut
untuk menambah line seperti dibawah, polygon+extrude+tarik menggunakan select and move+click vertex dan gunakan
select and uniform scale.
Tubuh yang telah siap
STEP TANGAN
Untuk bahagian ini, saya telah menggunakan ‘line’
Create line mengikut bentuk yang di kehendaki. Selepas itu, convert to Editable poly line berkenaan.
Click edge + tolak select and move berwarna merah sambil menekan shift pada keybord.
Ubah kedudukan vertex mengikut bentuk bentuk gambar berkenaan
Click polygon + tolak extrude
Click polygon + extrude.
Selepas selesai, click modifier list dan click symmetry.
Untuk membuat bahgian lengan, saya
masih lagi menggunakan kaedah yang sama.
Saya menggunakan Quickslice untuk saya membuat
line baru, dan memotong di bahagian tidak di kehendaki.
Pada bahagian ini,saya menggunakan polygon + extrude dan vertex untuk mengubah kedudukan point vertex pada box berkenaan bagi membentuk lengan seperti dalam gambar.
STEP KAKI
Menggunakan box untuk membuat bahagian ini.
Click polygon + extrude dan tolak kebelakang.
Robot Siap
PROSES TEXTURING
Tekan Material, pilih warna yang
hendak digunakan melalui Ambient.
Click phong pada shade pada basic parameter.
Setting warna pada Specular Level dan Glosiness.
Gunakan polygon untuk select tempat
yang ingin diletakkan warna yang dipilih.
PROCESS LIGHTING
Click free light, shadow tukar kepada ray
traced shadow dan Light
Distribution(type) tukar kepada Uniform
Diffuse.
Copy photometriclight kepada 3 copy.
Setting Detensity dengan click pada Cd, setiap
satu photometriclight adalah untuk
menambah pencahayaan
Setiap satu photometriclight berlainan jumlah pencahayaan.
Pergi kepada Emit light form(shape) dan click Retangle.
ROBOT YANG TELAH SIAP
The view you use to show modeling process should include at least front or side view. Using perspective view will confuse learners.
ReplyDelete