Wednesday 4 December 2013

AHMAD SYAWALRUDIN B MOHD

    

                                                 MODELING ROBOT
            CARA-CARA MENBUAT MODEL ROBOT MENGGUNAKAN 3DS MAX

                                                 Ahamd Syawalrudin B Mohd
                                                  D20111047322


                                       Rujukan gambar yang digunakan

Depan 
Belakang



                                                             Sisi


BAHAGIAN YANG DIBUAT

KEPALA
BADAN
TANGAN
KAKI



 STEP KEPALA
·         

 


Create plane dalam 3dsmax, plane berkenaan convert to editable poly dan  masukkan dalam material editor kemudian click show shaded material in viewport serta click assign material to selection.










Saya telah menggunakan plane untuk membuat bahagian muka robot ini dan convert to editable poly .Menggunakan vertex untuk mengubah plane bagi membentuk bahagian muka.

                                                                
                  







Untuk  menambah plane saya  select semua  line yang hendak ditarik + tekan shift + click mouse dan gerakkan mouse diatas anak panah yang ditunjukkan                                                                    
  





Click  butang polygon dan click diatas petak untuk membuat bahagian sisi muka robot berkenaan dan tolak anak panah merah yang ditunjukkan ke belakang dengan menggunakan extrude.






Saya telah menggunakan polygon+bevel




                          Setelah siap, pergi ke modifier list dan click symmetry.



Bagi membuat kepala di bahagian  sisi, saya telah menggunakan  sphere dengan convert to editable poly.




saya telah memotong sphere berkenaan dengan menggunakan vertex. Click vertex + select  vertex yang hendak di potong dan click delete pada keyboard.
Seterusnya saya ingin membentuk sphere berkenaan seperti di dalam gambar berikut.Select vertex yang ingin di ubah dan ubah menggunakanSelect and move. Selepas itu, click setiap petak pada sphere
menggunakan polygon dan tolak ke dalam menggunakanExtrude.                                                                                        


                         
Setelah selesai, symmetry + flip sphere berkenaan untuk membentuk satu lagi di sebelah.
        


 Click polygon + click setiap petak pada sphere + tolak select and move bewarna merah.  


Begitulah seterusnya sehingga bahagian kepala siap.


Kepala robot yang separuh siap dan telah siap.





STEP BADAN   
Pertama, crate plane dalam 3dsmax, plane berkenaan convert to editable poly dan  masukkan dalam material editor kemudian click show shaded material in viewport serta click assign material to selection.


Guna material dan kurangkan opacity kepada 50% untuk kita lebih nampak line di belakang.



                     Convert to Editable poly box berkenaan.


                    Click Quiskslide untuk menambah line.


       Click polygon + gunakan extrude dan tolak select and move ke hadapan.



Click cut untuk menambah line seperti dibawah, polygon+extrude+tarik menggunakan select and move+click vertex dan gunakan select and uniform scale.

Click polygon dan extrude, click di bawah box berkenaan dan tarik menggunakan select and move. Selepas itu, buat perkara yang sama untuk menarik box ke hadapan seperti gambar di bawah.










Click vertex dan click vertex pada box serta ubah kedudukan vertex pada box berkenaan.




               
                          Tubuh yang telah siap

             

                    STEP TANGAN

                   Untuk bahagian ini, saya telah menggunakan ‘line


Create line mengikut bentuk yang di kehendaki. Selepas itu, convert to Editable poly line berkenaan.




           Click edge + tolak select and move berwarna merah sambil menekan shift pada keybord.



         Ubah kedudukan vertex mengikut bentuk bentuk gambar berkenaan
 


                                                    Click polygon + tolak extrude





                                                          Click polygon + extrude.





               Selepas selesai, click modifier list dan click symmetry.



Untuk membuat bahgian lengan, saya masih lagi menggunakan kaedah yang sama.

               Saya masih menggunakan box.





Saya menggunakan Quickslice untuk saya membuat line baru, dan memotong di bahagian tidak di kehendaki.





Pada bahagian ini,saya menggunakan polygon + extrude dan vertex untuk mengubah kedudukan point vertex pada box berkenaan bagi membentuk lengan seperti dalam gambar.






STEP KAKI




                  STEP KAKI

                                           

                Menggunakan box untuk membuat bahagian ini.







                                                    Polygon +  click extrude.









Menggunakan box dan box itu convert to editable poly.












           Click polygon + extrude dan tolak kebelakang.




                                                             Robot Siap


                                                     


           PROSES TEXTURING

           Tekan Material, pilih warna yang hendak digunakan melalui  Ambient.





            Click phong pada shade pada basic parameter.
           Setting warna pada Specular Level dan Glosiness.




Gunakan polygon untuk select tempat yang ingin diletakkan warna yang dipilih. 




                                                         PROCESS LIGHTING
Click free light, shadow tukar kepada ray traced shadow dan Light Distribution(type) tukar kepada Uniform Diffuse.

Copy photometriclight kepada 3 copy.



Setting Detensity dengan click pada Cd, setiap satu photometriclight adalah untuk menambah pencahayaan
Setiap satu photometriclight berlainan jumlah pencahayaan.



Pergi kepada Emit light form(shape)  dan click Retangle.




                                                    ROBOT YANG TELAH SIAP





















 


1 comment:

  1. The view you use to show modeling process should include at least front or side view. Using perspective view will confuse learners.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.