Tuesday, 12 November 2013

( AUTODESK 3DS MAX )

TUTORIAL STEP BY STEP

DIHASILKAN OLEH : 
" FAEZ AZWANN BIN MAT JUSOH "
" D20111047304 "
" IJAZAH SARJANA MUDA REKA BENTUK (ANIMASI) (AH 17)
" Fakulti Seni Komputeran Industri Kreatif "


GAMBAR RUJUKAN :


( KEPALA )

"HADAPAN"
"SISI"

( BADAN )

"HADAPAN"


"SISI"


LANGKAH-LANGKAH
  1. Model kepala robot.
  2. model badan robot.
  3. model senjata robot.
  4. masukkan material pada badan robot.
  5. masukkan pengcahayaan.
  6. rendering keseluruhan robot.


LANGKAH 1 :
  •        i               Buka autodest 3ds max, bina projek folder
  •       ii.            Pilih standard primitives. Bina plane dan bitmapkan gambar yang mahu dibina.
  •     iii.            Pilih plane, right click dan convert to editable poly
  •     iv.            Selepas itu, anda hendaklah pilih edge sebelum anda menambahkan yang seterusnya.
  •       v.            Drag dengan menekan butang shift untuk menambah plane.
  •                                                                             
LANGKAH 2 :

  •         i.            Drag plane mengikut contoh gambar yang ingin dibina dengan menggunakan plane
  •       ii.            Bagi membina bentuk bulat, pilih cone atau sphere dan resizekan seperti mana yang anda mahukan
  •     iii.            Selepas pilih cone,anda mesti convert kepada editable to poly bagi memudahkan anda untuk editkan.
  •     iv.            Seterusnya, untuk mendapatkan edit yang lebih terperinci lagi, anda hendakalah pilih editable poly dan selection samada anda ingin menggunakan vertex atau edge.



LANGKAH 3 :
  •         i.            Untuk melihat samada bentuk yang anda bina sama dengan contoh, anda mestilah pilih modify dan pilih symmetry
  •       ii.            Setelah anda pilih symmetry, anda boleh resizekan kepada bentuk yang anda mahukan.
  •     iii.            Seterusnya, setelah anda mengenal pasti di mana yang perlu di editkan,anda hendaklah offkan kembali mirror tersebut bagi memudahkan kerja mengedit.
  •     iv.            Setiap plane yang anda ingin tambah, anda boleh menekan shift ataupun memilih standard primitive untuk menambahkan plane yang baru.
  •       v.            Jika anda ingin menampakkan apa yang anda bina cantik, anda boleh pilih modifier list dan smooth.



Step 4 :
  •         i.            Langkah yang seterusnya, bagi membentuk badan robot ini, anda boleh drag dengan menekan shift pada box atau plane yang anda bina ataupun anda boleh menambahkan yang baru.
  •       ii.            Tetapi,bagi memudahkan kerja, anda hendaklah dragkan pada box atau plane yang telah sedia ada.
  •     iii.            Anda hanya perlu membina separuh badan robot saja kerana anda boleh symmetry dan mirrorkan untuk mendapatkan kedua-dua belah badan robot tersebut.



LANGKAH5 :

  •         i.            Seterusnya, sekiranya,badan robot anda berlainan bentuk antara kiri dan kanan, anda mestilah membina setakat badan yang sama antara kiri dan kanan sahaja kerana bagi memudahkan anda untuk mirror.
  •       ii.            Untuk badan yang tidak sama, anda hendaklah membuat yang baru dengan menambahkan plane yg baru.






LANGKAH 6 :
  •         i.            Untuk membina atau meghasilkan senapang tersebut, anda mestilah menggunakan cone bagi memudahkan kerja untuk anda membentuk senapang tersebut seperti mana yang anda mahukan.
  •       ii.            Selepas anda bina cone,anda mestilah convert to editable to poly.



UVWMAP DAN UNWRAP UVW :

LANGKAH 1 :
  •        i.          Pilih dimana tempat yang mahu di unwrap, masukkan material.
  •      ii.           Pilihshadow shaded material in viewport
  •   iii.            Assign material to selction
  •    iv.           Select midifire list, pilih UVW MAP
  •      v.            Click atas UVW MAP, pilih GIZMO
  •    vi.            Pergi ke mapping dan tukar kepada face

       i.   



LANGKAH 2 :
  •         i.            Pergi kepada modifier list
  •       ii.            Pilih UNWRAP UVW, tekan ke atas unwrap uvw pilih face

LANGKAH 3 :
  •         i.            pergi kepada edit UVs,
  •       ii.            tekan open UV editor
  •     iii.            Pilih  mapping
  •     iv.            Pilih flatte mapping dan tekan ok
  •       v.            Pilih checkerpattern dan pilih gambar yang hendak di mapping
  •     vi.            selepas anda memilih gambar, keluar keluar kotak yang berwarna merah
  •   vii.            anda boleh resize atau pindahkan kotak tersebut keatas corak mana yang anda mahu unwrap uvw.






PENCAHAYAAN :

LANGKAH :
  •         i.            untuk menambahkan pengcahayaan bagi menampakkan model anda cantik, selectfree light,
  •       ii.            Pilih distribution (type) untuk menukarkanya kepada uniform diffuse bagi memastikan untuk menambahkan pengcahayaan.
  •     iii.            Seterusnya, anda mestilah copy photometric light kepada tiga sisi iaitu sisi kiri dan kanan dan pada bahagian atas model anda.




LANGKAH :
  •         i.            seterusnya, untuk mengedit jumlah pengcahayaan, anda bolehlah pergi kepada setting detensity dan select pada Cd.
  •       ii.            Anda mestilah setting setiap satu photometriclight dalam jumlah yang berlainan mengikut keinginan yang anda mahukan.
  •     iii.            Seterusnya anda mesti pergi kepada Emit light shape dan pilih  Rectengle.


BINGKAI KAWAT:

Render Pertama :


KELABU :

Render Kedua :


ROBOT SIAP :

Render Siap :


PREPARED BY :
FAEZ AZWANN MAT JUSOH

Monday, 11 November 2013

TUTORIAL MODEL ROBOT BY NOOR SYAKILLA BINTI ROZHAK

ROBOT MODEL TUTORIAL
NOOR SYAKILLA BINTI ROZHAK
D20111047312


The planning stage:
- Image Reference
- Create the body
- Create the hand
- Create the legs
- Create the head
- Enter the robot's color
- Render robot

1) Image Reference

 



This is my robot model reference image, to ease making process robot in 3Dmax we should choose image with 2 or 3 stands to facilitate us make reference during trace .














Firstly, I included image just now into Photoshop and cut image to 2 parts that I need. Then I used press image adjustments and I edited the brightness and contrast so that when I include in 3dmax later this image will see line robot that I need.
























Front view image reference


























Side view image reference


2) Create the body


After including image into 3dmax uses mapping in the plane . Plane with image need to freeze will first to be still. To freeze will plane that click on plane right click object properties and in interactivity sees a freeze box in the mark. 

I opted to do part of the body first. Click create is standard  primitives and choose box. The box is a basic shape to facilitate us edit to reference robot body shape. For edit box that choose modify list edit poly and vertex.


3) Create the hand


Make sure during editing poly, we can see two strands namely the front and left view. The hand can also we use box to edit.


4) Create the legs














After that used box like making hand just now later edit to form that we wanted.















Once over side part that I wanted  my reflect image that I select to get side part more.


5) Create the head














The robot's head have using the standard primitives than sphere and edit poly. I was hide selection part of the body and so that i can focus on  head  portion. I was edited the robot's head different from reference image. 
























Once over make my head portion unhide selection  part of the body . Apart from that also I also edit part of the body that I wanted according to sketch that have I do so that is not equal to image which become my reference.


6) Render Robot














For render this robot I click render setup active time segment and save file in AVI format and click ok.


7) Enter the robot's color
























I  included colours to my robot and choose which colour I want in object colour.



*Wire Frame Robot 
























*Final robot


























Front view final robot



























Side view final robot

-The End-